2008-07-28

Gomoku

Kategorier: sport — admin @ 11:33

Gomoku är en abstrakt strategi brädspel och kallas även “fem i rad”. Det är traditionellt spelat med go bitar på en gå ombord, men eftersom gång placeras, pjäser inte flyttas eller tas bort från spelplanen, fem i rad kan också spelas som ett papper och penna spelet.

Svart spelar först, och spelarna suppleant i att placera en sten av sin färg i en ledig skärningspunkt. Vinnaren är den första spelaren att få en obruten rad med fem stenar horisontellt, vertikalt eller diagonalt.

Ursprung

Ursprunget för Gomoku verkar vara från Kina, där det är känt som Wuziqi. Namnet “Gomoku” är från det japanska språket och är mer känd för världen: Gå betyder “fem”, Moku betyder “sten”.

Gomoku i olika länder

Detta spelet är välkänd i många länder och varje land kräver det annorlunda. Se lands specifika namn genom språket.

Exempel spelet

Detta spel på 15 × 15 Styrelsen är anpassad från papper “Go-Moku och hot-Space Search”.

Öppnandet flyttar tydligt visa svart fördel. En öppen rad med tre måste spärras omedelbart, eller bemötas med ett hot på andra ställen på spelplanen. Om inte blockeras eller motverkas och öppna raden av tre kommer att utvidgas till en öppen raden av fyra, som hotar att vinna på två sätt. White har att blockera öppna rader med tre i drag 10, 14, 16 och 20, men svart endast har att göra detta på väg 9.

Flytta 20 är en blunder för vita. Svart kan nu tvinga fram en vinna mot alla försvar av vita, börjar med steg 21.

Det finns två tvingar sekvenser för svart, beroende på om vit 22 spelas bredvid svarta 15 eller svart 21. Diagrammet till höger visar den första sekvensen. Alla flyttar till vita är tvingade. Sådana långa tvingar sekvenser är typiska i fem i rad, och expert-spelare kan läsa upp tvingar sekvenser från 20 till 40 flyttas snabbt och korrekt.

Diagrammet till höger visar andra tvingar sekvens. Detta diagram visar varför vita 20 var en blunder, om det hade bredvid svart 19 sedan svart 31 inte skulle vara ett hot och därför tvingar sekvens skulle misslyckas.

Variationer och öppna regler

Svart har länge varit kända för att ha en stor fördel, även innan L. Victor Allis bevisat att svarta skulle kunna tvinga en vinna. Så ett antal varianter spelas med extra regler som syftar till att minska svart fördel.
Fri stil fem i rad är det grundläggande spelet enligt beskrivningen ovan.
Standard fem i rad kräver en rad med exakt fem stenar till vinna: rader med sex eller fler, kallad overlines, räknas inte.
Regeln om tre och tre förbjuder en utveckling som samtidigt utgör två öppna rader med tre stenar.
Gomoku + vinnaren måste ha en obruten rad med fem stenar och denna rad får inte vara blockerad i bägge ändar. Denna regel gör Gomoku mer flexibla och ger mer makt åt White att försvara.
Regeln om fyra och fyra förbjuder en utveckling som samtidigt utgör två rader med fyra stenar.
The Little Golem spel servern har en “förbjuden zon” där svart kan inte spela sin andra flytta.

Dessa begränsningar är ofta tillämpas endast på svart.
Renju spelas på en 15 × 15 styrelse, med de regler om tre och tre, fyra och fyra, och overlines tillämpas på svart bara. Det finns särskilda regler för öppnandet.
Ninuki-Renju eller Wu är en variant som lägger till fånga till spelet, det offentliggjordes i USA i en något förenklad form under namnet Pente.
M, N, k-spel är en generalisering av fem i rad till en styrelse med m × n plankorsningar, och k i rad som behövs för att vinna.
Anslut spel är en annan generalisering av fem i rad till en styrelse med m × n plankorsningar, k i rad som behövs för att vinna, p stenar för varje spelare att placera och q stenar för första spelaren att för första flytta bara. Bland dessa spel, Connect är mest intressant, och kallas Connect6.

Den enda verkligt öppnande regel närvarande är swap2 baserat på växelflak från Renju och först visas på kurnik.org. Den första spelaren platser 3 stenar på brädet, den andra spelaren har valet att ta svart / vit eller rum 2 fler stenar att ändra form och låt den första spelaren välja färg. Detta är i huvudsak en något mer detaljerad pie regeln.

Analys

Computer sökning av L. Victor Allis har visat att om en 15 × 15 kartong, svart vinner med perfekt spela. Detta gäller oavsett om overlines betraktas som vinner, men det förutsätter att regeln om tre och tre används inte. Det förefaller mycket troligt att svart vinner på större skivor också. I valfri storlek av en styrelse, freestyle fem i rad är ett m, n, k-spelet, och det är känt att den andra spelaren inte vinna. Med perfekt spel, antingen den första spelaren vinner eller resultatet är oavgjort.

Generaliserade fem i rad är PSPACE-komplett.